Aktiviteter

På denne side forsøger vi at vedligeholde en liste over kommende arrangementer i Østfyns Biavlerforening. Du må bære over med os, hvis den trænger til opdatering.

Næste aktivitet

17. januar

Vintermøde om fredelige bier med Anders Blæsild.

3. februar

Kursus med kubebinding og pileflet med Jette Mellgren.

Generelt

I biavlssæsonen mødes vi hver torsdag fra kl. 16.30 i vores skolebigård. Her passer vi bierne og nyder godt af hinandens erfaringer. Alt efter behov og ønsker forsøger vi at arrangere kursus i dronningavl eller andre emner.

Lidt før biavlssæsonen starter, holder vi begynderkursus, og i samarbejde med de andre biavlerforeninger på den nordlige halvdel af Fyn arrangerer vi vintermøder, hvor nogle inspirerende foredragsholdere fra hele landet er gæster.

Af og til har vi også andre kurser, f.eks. i bolsjefremstilling eller støbning af vokslys.

Endelig deltager vi i forskellige arrangementer som f.eks. Fjordens Dag, hvor vi oplyser om biavl generelt.

Kalender

Det hurtige overblik over foreningens arrangementer får du i kalenderen nedenfor. Klik på det enkelte arrangement for at se mere om det.

De enkelte arrangementer

De enkelte arrangementer er beskrevet yderligere nedenfor.

Hver torsdag i sommersæsonen - Skolebigården er åben

Vi mødes i Skolebigården, hvor vi passer bierne og lærer af hinanden. Prøver måske ting, som vi ikke kan komme til i vores egen bigård og diskuterer, hvad der er den bedste måde at gøre hvad som helst - også inden for biavlen.

Mødetiden er 16.30, og vi går hjem, når vi er færdige - typisk omkring klokken 18.

Torsdag den 12. oktober - Bisløjd begynder

Bisløjdsæsonen går i gang torsdag den 12. oktober klokken 19.00 og fortsætter hele vinterhalvåret.  Kom til Munkebo Kulturhus og lav det grej, som du lige står og mangler.

Onsdag den 17. januar - Vintermøde - Anders Peter Blæsild om fredelige bier

Anders Peter Blæsild har været biavler i 39 år og har hjemmesiden fredeligebier.dk. Vi har derfor bedt ham komme og fortælle om, hvordan man i teorien og i praksis laver fredelige bier. Han sælger selvfølgelig også dronninger på forskellige stadier, og det stiller spørgsmålet: på hvilket stadie er det bedst at købe dronninger, og hvordan får man dem tilsat med det bedste resultat?

Han laver og sælger også småfamilier og kunstsværme, og hvad er det i grunden? Denne aften kan du få svar på dine dronninge- og biracespørgsmål. Anders har både Buckfast og Carnica, og så har han i 2016 overtaget renparringsstationen på Helnæs.

Mødet arrangeres af Vestfyns Biavlerforening og finder sted på Hørvævsmuseet på Krengerup, Nårupvej 30, 5620 Glamsbjerg klokken 19.00.  Entre 35,- kr.

Lørdag den 3. februar - Kursus - huse til bier og fugle med Jette Mellgren

Vi vil binde kuber til bier i langhalm og flette huse til fugle i pil. Småprodukter som stativer til biens blomster og pyntebier kan også indgå.

Vi arbejder os grundigt gennem teknik og produkt. Husene tager form, nogle bliver færdige, andre må regne tid til færdiggørelse hjemme.

Af hensyn til materialer og forberedelse er det nødvendigt med tilmelding senest den 20. januar. Tilmelding kan ske på mail@jettemellgren.dk eller på mobil 2538 2928.

Kursuspris 300 kr. ex. materialer.

Kurset finder sted på Fletteværkstedet hos Jens Galschiøt, Banevænget 22, 5270 Næsby.

Tirsdag den 20. februar - Vintermøde - Anders Glob om sin biavl og min honningbehandling

Anders har været biavler i mange år og har modtaget Danmarks Biavlerforenings guldnål for sin indsats for dansk biavl. Anders bor på Djursland, men har også bigårde andre steder.

Om sit foredrag skriver Anders: Jeg er overbevist om, at bierne er klogere end mig, hvad angår biernes udvikling og overlevelse. Min konklusion på det er, at jo mindre man forstyrrer bierne, jo bedre går det. Det samme gælder honningbehandlingen. En gang røring af honningen er nok til at få en fin smørbar honning, der har mere smag og en større friskhed i smagen end honning behandlet på traditionel måde.

Mødet arrangeres af Nordfyns Biavlerforening og finder sted på Tingstedet, Vesterled 8, 5471 Søndersø klokken 19.00.  Entre 35,- kr.

Torsdag den 15. marts - Vintermøde med Hans Jørn Kolmos: Pas på Bierne – de passer på dig

Hans Jørn Kolmos er professor og overlæge i Klinisk Mikrobiologi ved Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital og biavler i sin sparsomme fritid. Gennem mere end 30 år har han passet bierne på Marjattas biodynamiske landbrug, hvor de har været ham en kilde til stadig fascination.  Han fortæller om sit foredrag:

Bier er en følsom indikator for miljøets tilstand og menneskers sundhed. Derfor er det dybt bekymrende at man i disse år registrerer massedød blandt bier overalt i verden. Hvad er årsagen? Og hvad kan vi gøre?

Endelig vil jeg også tale om honning. Det er et forunderligt produkt: lavet af bier i samspil med bakterier ud fra planters nektar og solens kraft. Det er ikke bare et levnedsmiddel, men også et lægemiddel, som bl.a. kan bruges i kampen mod sygdomsfremkaldende bakterier.

Mødet arrangeres af Østfyns Biavlerforening og finder sted i Munkebo Kulturhus, Troels Allé 4, 5330 Munkebo klokken 19.00.  Entre 35,- kr

Redigeret 3. januar 2018