Aktiviteter

På denne side forsøger vi at vedligeholde en liste over kommende arrangementer i Østfyns Biavlerforening. Du må bære over med os, hvis den trænger til opdatering.

Næste aktivitet

15. marts

Vintermøde med Hans Jørn Kolmos.

21. april

Introduktion til biavl

Generelt

I biavlssæsonen mødes vi hver torsdag fra kl. 16.30 i vores skolebigård. Her passer vi bierne og nyder godt af hinandens erfaringer. Alt efter behov og ønsker forsøger vi at arrangere kursus i dronningavl eller andre emner.

Lidt før biavlssæsonen starter, holder vi begynderkursus, og i samarbejde med de andre biavlerforeninger på den nordlige halvdel af Fyn arrangerer vi vintermøder, hvor nogle inspirerende foredragsholdere fra hele landet er gæster.

Af og til har vi også andre kurser, f.eks. i bolsjefremstilling eller støbning af vokslys.

Endelig deltager vi i forskellige arrangementer som f.eks. Fjordens Dag, hvor vi oplyser om biavl generelt.

Kalender

Det hurtige overblik over foreningens arrangementer får du i kalenderen nedenfor. Klik på det enkelte arrangement for at se mere om det.

De enkelte arrangementer

De enkelte arrangementer er beskrevet yderligere nedenfor.

Hver torsdag i sommersæsonen - Skolebigården er åben

Vi mødes i Skolebigården, hvor vi passer bierne og lærer af hinanden. Prøver måske ting, som vi ikke kan komme til i vores egen bigård og diskuterer, hvad der er den bedste måde at gøre hvad som helst - også inden for biavlen.

Mødetiden er 16.30, og vi går hjem, når vi er færdige - typisk omkring klokken 18.

Torsdag den 12. oktober - Bisløjd begynder

Bisløjdsæsonen går i gang torsdag den 12. oktober klokken 19.00 og fortsætter hele vinterhalvåret.  Kom til Munkebo Kulturhus og lav det grej, som du lige står og mangler.

Torsdag den 15. marts - Vintermøde med Hans Jørn Kolmos: Pas på Bierne – de passer på dig

Hans Jørn Kolmos er professor og overlæge i Klinisk Mikrobiologi ved Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital og biavler i sin sparsomme fritid. Gennem mere end 30 år har han passet bierne på Marjattas biodynamiske landbrug, hvor de har været ham en kilde til stadig fascination.  Han fortæller om sit foredrag:

Bier er en følsom indikator for miljøets tilstand og menneskers sundhed. Derfor er det dybt bekymrende at man i disse år registrerer massedød blandt bier overalt i verden. Hvad er årsagen? Og hvad kan vi gøre?

Endelig vil jeg også tale om honning. Det er et forunderligt produkt: lavet af bier i samspil med bakterier ud fra planters nektar og solens kraft. Det er ikke bare et levnedsmiddel, men også et lægemiddel, som bl.a. kan bruges i kampen mod sygdomsfremkaldende bakterier.

Mødet arrangeres af Østfyns Biavlerforening og finder sted i Munkebo Kulturhus, Troels Allé 4, 5330 Munkebo klokken 19.00.  Entre 35,- kr

Lørdag den 21. april - Introduktion til biavl

Foreningens begynderkursus starter med et introduktionsmøde, hvor du får mere at vide om biavl, udstyr, anskaffelser og den slags.  Så hvis du tænker på at komme med i biavlernes rækker i år, skulle du møde op.

Mødet finder sted på Elmevej 29 i Kerteminde lørdag den 21. april klokken 14.00.

Efter introduktionen fortsætter begynderkurset hver torsdag klokken 16.30 til 17.30 i Skolebigården.

Kontakt endelig formanden, hvis du vil vide mere om kurset.  Det koster 100,- kr. at deltage.

Lørdag den 12. maj - Materieldag på Honninggården

Vores leverandør af tavlevask og foder, Honninggården i Holse, åbner dørene for en "Materialedag".  Mon ikke han også disker op med nogle gode tilbud i den forbindelse?

Redigeret 11. marts 2018